منبع: روزنامه التهار چاپ بیروت نوشته امیر دبیری مهر
در دوهفته اخیر دو مداح درایران با موضع گیری توهین امیزعلیه شخصیتهای داخلی وخارجی جنجال ساز شدند. اولی فردی بود است به نام علی رضایی که درقم درمراسم مذهبی به اهل سنت بویژه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت استان سیستان وبلوچستان درجنوب شرقی ایران توهین کرده و مسجد مکی در زاهدان را مسجد ضرارخواند ( مسجد ضرار را منافقین با هدف تفرقه بین مومنین در مدینه ساختند و پیامبراسلام ان را تخریب کرد) .
بعد ازاین توهین اشکارواعتراض های گسترده از سوی جامعه اعم ازاهل سنت و شیعیان ٬ مداح مذکور بلافاصله بازداشت شد. مولوی عبدالحمید هم دربیانیه ای اعلام کرد ازاین مداح شکایتی ندارد واو باید اصلاح شود.نه مجازات .علی مطهری نماینده سابق مجلس وفرزند یکی از بزرگترین روحانیون شیعه در تویتی نوشت این مداح با اختلاف افکنی بین مسلمانان طبق نظر نتانیاهوعمل کرده است .
هنوز این جنجال فروکش نکرده بود که مداحی دیگر مساله ساز شد. درمراسمی درحسینیه اعظم اردبیل واقع در شمال غرب ایران یک مداح گمنام با حمله به رجب طیب اردوغان و الهام علی اف روسای جمهور ترکیه وجمهوری اذربایجان این دو را متهم کردکه جلوی مقاومت اسلامی ایستاده اند هماهنگونه که در گذشته معاویه بن ابوسفیان وسلطان سلیم عثمانی جلو شیعیان ایستاده بودند ود حالی که این مراسم از تلویزیون ایران بطور زنده پخش می شداین مداح به زبان ترکی افراد نام برده را حرام زاده خواند. همین توهین اشکار کافی بود که تا الهام علی اف رییس جمهو اذربایجان خواستارعذرخواهی رسمی ایران و برکناری امام جمعه و نماینده ایت الله خامنه ای در شهراردبیل شود. حسین عاملی امام جمعه اردبیل پیشتر اعلام کرده بود موضع گیری یک مداح ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد ومسوولیتی متوجه اونیست
این نخستین بار نیست که مداحان درمیانه روضه خوانی وارد مسایل سیاسی شده وبرخی شخصیتهای سیاسی ومذهبی وروشنفکران و ورزشکاران و حتی مقامات حکومتی را مورد هجمه وحتی توهین قرارداده اند. معروف ترین انها حاج منصورارضی است که چند سال قبل به محمد باقرقالیباف شهرداروقت تهران توهین کرد ونمونه دیگر سعید حدادیان از مداحان مشهوراست که به اسفندیار رحیم مشایی نفر دوم دولت محمود احمدی نژاد ناسزا گفت .
ورود مداحان نزدیک به حکومت وقدرت به مسایل سیاسی در ایران سابقه ای طولانی ندارد و به حدود ۲۰ سال پیش باز می گردد.از زمانی که حکومت اسلامی برای بسیج حامیان وطرفداران خود علیه تهدیدهای مخالفین و معترضین داخلی طبقه مداحان را سازماندهی کرد و ازانها خواست از ظرفیت وفرصت گردهمایی های مذهبی حداکثراستفاده را برای هدف مذکوربکنند و همین سیاست و حمایت حکومتی منجر به این شد که امروزمی توانیم ازطبقه اثرگذاری به نام مداحان در جمهوری اسلامی سخن بگوییم که ماهیتی بیشترسیاسی دارد تا مذهبی . این شبکه انقدر قدرتمند شده که هر سال درسالروز شهادت حضرت زهرا دختر پیامبر اسلام با ایت الله خامنه ای دیدارمی کنند و برخی از انها ازایشان هدایایی مثل انگشتر دریافت می کنند . چند هفته پیش فیلمی منتشر شد که میثم مطیعی یکی دیگر ازمداحان نزدیک به قدرت انگشتری را که ازایت الله خامنه ای بعنوان هدیه دریافت کرده بود به قیمت یک میلیارد تومان معادل ۱۲۵۰۰ دلار به مزایده گذاشته تا به اسیب دیدگان جنگ غزه و جنوب لبنان کمک کند. همین ارتباط نزدیک با ارکان قدرت باعث شده که بسیاری از مداحان احساس مصونیت سیاسی و قضایی داشته باشند.این طبقه سیاسی همچنین درسالهای اخیر به قدرت و ثروت هم تمایل پیدا کرده. هرچند بطور رسمی ان را انکار می کنند اما قرارگرفتن برخی از انها درسمت های دولتی و اخباری مبنی بر دریافت های حقوق های بالا بابت مداحی نشان می دهد افزایش قدرت طبقه مداحان اثرات مهمی بر زندگی وارزشهای انها گذاشته است.
برای مثال قدرت طبقه مداحان انقدر زیاد شده که موجب نگرانی برخی از روحانیون هم شده است روحانیون سنتی به مداحان بعنوان رقیب خود دراثرگذاری و نفوذ برافکار عمومی نگاه می کنند و معتقدند مداحان سواد ودانش دینی کافی برای هدایت مردم را ندارد و از انجاکه با احساسات مردم کار دارند احتمال دارد بجای ترویج دین و اخلاق و ارزش ها ٬ مروج خرافات در بین مردم باشند روحانیان سنتی در ایران با همین نگاه نگران جایگزین شدن اسلام هیاتی بجای اسلامی فقاهتی هستند.
با وجود این انتقاد ها طبقه مداحان در جمهوری اسلامی اکنون ازحمایت تمام عیارحکومت و نهادهای قدرت وبرخی روحانیون نیز برخوردار است و با وجود نقدهایی که به انها وارد می شود صاحبان قدرت در ایران فعالیت این طبقه را موجب تثبت قدرت نظام سیاسی و انسجام و یکپارچگی حامیان نظام سیاسی و بی اثرسازی تبلیغات علیه جمهوری اسلامی می دانند ازاین رو برخی اشکالات و اشتباهات و جنجال های انها را در قیاس با فواید انها نادیده می گیرند.