اسلایدر / مهمترین مطالبموسسه مطالعات و بررسی‌های سیاسی و رسانه‌ای اندیشه و قلمیادداشت‌ها و مقالات شخصی

تاثیر شهادت سید حسن نصرالله بر روابط حزب الله و ایران

ترجمه مقاله تحلیلی امیر دبیری مهر در روزنامه النهار العربی چاپ بیروت

إعاده تأهیل “حزب الله” ستکلف إیران باهظاً… هل تکون الهدف التالی لإسرائیل؟

 

با شهادت سید حسن نصرالله در پی بمباران سنگین جنوب لبنان در جمعه شب ۲۷ سپتامبر این سوال بطور جدی ذهن سیاست مداران وناظران بین المللی را به خود مشغول کرده که واکنش ایران چه خواهد بود؟ سرنوشت تشکیلات حزب الله چه خواهد شد ؟ ورابطه حزب الله با ایران چه می شود؟ در پاسخ به پرسش اول باید گفت صبراستراتژیک ایران علیه اسراییل تمام شده بویژه که جمهوری اسلامی بعد از تروراسماعیل هنیه درتهران توسط موساد برای پرهیزازتنش درمنطقه خویشتنداری سیاسی کرد اما الان این نگاه درایران وجود دارد که ادامه این خویشتنداری می تواند به تهدید عینی علیه ایران تبدیل می شود و شاید اقدام بعدی اسراییل اقدام مستقیم علیه ایران باشد . نتانیاهو نیز جمعه در سخنرانی در سازمان ملل محور سخنان خود را علیه ایران متمرکز کرد و ایران را محور نکبت خواند- شبیه محور شرارت جرج بوش بعد از ۱۱ سپتامبر-  و از جامعه جهانی خواست جلو هسته ای شدن ایران و افزایش نفوذ منطقه ای ان را بگیرند . از این رو پیش بینی می شود تهران در واکنش به شهادت مهمترین متحد منطقه ای خود که روابط بسیار نزدیک عاطفی نیز با رهبر جمهوری اسلامی داشت ازهمه ظرفیت نیروهای مقاومت درفلسطین وعراق و یمن و لبنان علیه اسراییل استفاده خواهدکرد و اگر این اهرم نتواند اسراییل را  سرجای خود بنشاند ایران از رویارویی مستقیم با اسراییل هراسی ندارد چنانچه چند ماه قبل هم ۳۰۰ پهباد و موشک بالستیک و هایپر سونیک به سوی سرزمین های اشغالی پرتاب کرد و درصورت این تصمیم و واکنش نظامی اسراییل منطقه وارد فاز جدیدی از درگیری های نظامی خواهد شد و رفتارامریکا در این میان بسیار تعیین کننده خواهد بود. که به  نظر می رسد سیاست امریکا هر چه باشد علیه تل اویو نیست چنانچه ترور نصرالله نیز بدون چراغ سبز واشنگتن میسر نبود..

درباره سرنوشت حزب الله نیزباید گفت هرچند نقش رهبران کاریزماتیک در این گونه تشکیلات بسیارمهم است اما حیات جنبش های اسلامی وابسته به رهبران آن نیست بلکه وابسته به ایدئولوژی ولجستیک و امکانات آن است. برای مثال با شهادت اسماعیل هنیه تشکیلات حماس پابرجا ماند و یحی سنوار جایگزین هنیه شد که روحیه مبارزه جو تری علیه اسراییل دارد. بنابر این شهادت نصرالله هر چند لطمه سنگینی است اما روحیه اعضای حزب الله را برای ادامه فعالیت و انسجام بیشتر تقویت کرده وحمایت لجستیک ان را هم بویژه ازجانب ایران بیشترخواهد نمود بنابراین می توان گفت برخلاف اهداف اسراییل با شهادت نصرالله حزب الله مضمحل نخواهد شد بلکه با پشتیبانی بیشترایران و با بازسازی کادررهبری خود با محوریت دفاع از لبنان بقا خواهد یافت و روشهای نوینی را درسازماندهی نیروی انسانی خود بکار خواهد گرفت. جمهوری اسلامی تا زمانی که پابرجاست سیاست  بقا و تقویت حزب الله لبنان را ادامه خواهد داد زیرا حضور حزب الله با ارمانهای امت مدار و امنیت ملی ایران رابطه ناگسستنی دارد حتی اگر این سیاست هزینه های هنگفتی برای تهران داشته باشد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =

دکمه بازگشت به بالا