اسلایدر / مهمترین مطالب

همه قیمت ها را اصلاح و‌ آزاد کنید نه فقط بنزین!

بحث بنزین مانند ماهیت شیمیایی خودش در ایران استعداد بالای اشتعال دارد و‌همیشه بطور ناقص مطرح می شود در حالی که یکبار برای همیشه باید تکلیف آن روشن شود.از قضا ‏⁧ #قیمت_بنزین⁩ سوژه و بهانه بسیار خوبی برای تسویه حساب مردم و‌حکومت با هم است. زیرا صرفا یک بحث اقتصادی و مالی نیست بلکه چند وجهی است چیزی که مسوولان در ابان ۹۸ از درک آن عاجز بودند و خون بهای آن را تهیدستان خشمگین پرداخت کردند .
مساله این است که حکومت تحت عنوان حقوق دولتی و‌انواع عوارض و گمرگی و‌مالیات و.. هر چه می خواهد از جیب مردم برداشت می کنداما مکرر منت یارانه بنزین را بر سرملت می گذارد. برای یکبار هم که شده لازم است این عدد و رقم ها شفاف بشه. نمونه بارز آن عوارض ظالمانه خودروست که بهای ورشکست نشدن خودروسازهای فشل داخل را باید مردم با مال و جان خود بدهند و پول بنز بدهند اما پراید سوار شوند.از این رو ‏اگر حکومت بابت هر لیتر بنزین مثلا حدود ۳۰ هزار تومان سوبسید می دهد بسیار منطقی و علمی است قیمت بنزین ازاد بشه اما مساله اینجاست ایا حکومت امکان و‌ شهامت این را دارد در مقابل ، طبق هنجارهای بین المللی اعلام کند مالیات های ماخوذه از مردم را دقیقا کجا و‌چگونه خرج می کند؟ ردیف های عوارض وگمرکی ها به کدام نهادها اختصاص می یابد؟اگر مردم با برخی مخارج حکومت که هیچ اثری در زندگی شان ندارد مخالف بودند چه باید کرد؟رای مردم در اولویتهای هزینه کرد منابع کشور چگونه اعمال خواهد شد؟
‏اقایان محترم و مسئول
ما نخوردیم نون گندم اما دیدیم دست مردم شتر سواری که دولا دولا
نمیشه که موقع تامین دخل و درامد حکومت ، قانون مدار و‌منطقی و‌ شفاف و بین المللی و اهل حساب و‌کتاب بود اما وقت خرج آن ، مصلحت اندیش وپنهان کار و اقتدارگرا . در علم سیاست و‌حکمرانی این جاده دوطرفه است .هر وقت با مشورت خردمندان و پاک دستان و‌جهان دیدگان به این انسجام فکری رسیدید اقدامات مقدماتی لازم برای اصلاح قیمت بنزین را شروع کنید مردم هم استقبال می کنند. زیرا در مجموع به نفع انها خواهد بود.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا