اسلایدر / مهمترین مطالبموسسه مطالعات و بررسی‌های سیاسی و رسانه‌ای اندیشه و قلم

رای اعتماد به همه وزیران پزشکیان و غافلگیری جریان تندرو در مجلس

منتشر شده در روزنامه النهار العربی در بیروت

بعد ازشکست سعید جلیلی ازمسعود پزشکیان درانتخابات ریاست جمهوری  طرفدران و حامیان و متحدین اود مجلس خود را برای ایجاد دست انداز د تشکیل کابینه او با رای ندادن به تعدادی ازوزیران اماده کردند و در دو هفته اخیر که صلاحیت وزیران در مجلس در حال بررسی بود علیه تعدادی از وزیران کلیدی هیاهو راه انداختند. نوک پیکان حملات تندورها متوجه ۷ وزیر بود یعنی عباس عراقچی امورخارجه / رضا صالحی امیری میراث فرهنگی و گردشگری /فرزانه صادق وزیرراه و شهرسازی/ احمد میدری وزیرکار وعبدالناصر همتی وزیراقتصاد / محمدرضا ظفرقندی وزیربهداشت و محسن پاک نژاد وزیر نفت . حتی در یک شب مانده به روزرای اعتماد خبرهایی منتشرشد که چهارنفرازاین شش نفر قطعا رای نخواهند اورد. تندورهای مخالف دولت برای رای نیاوردن این وزرا از هیچ اقدامی پرهیز نکردند از پخش شبنامه در مجلس تا تفتیش عقاید سیاسی انها.  اما دو عامل همه برنامه های تندروها را نقش براب کرد. عامل نخست حمایت قاطع محمد باقر قالیباف رییس مجلس و فراکسیون حامی او در مجلس ازکابینه مسعود پزشکیان بود.قالیباف درسه روز پایانی بررسی صلاحیت وزیران چندین بار با چهره های اصلی حزب پایداری در مجلس وارد بگومگو و درگیری لفظی شد و نشان داد هیچ همسویی بین رییس مجلس و نمایدرگان حامی او با مخالفان دولت در مجلس وجود ندارد و همین مساله این گمانه را تقویت کرد که وزیران برای رای اعتماد مشکل جدی نخواهند داشت.

عامل دوم نطق پایانی مسعود پزشکیان در مجلس دردفاع از وزیران خود بود او به طور اشکار وبی تعارفی مدعی شد برخی از وزیران او مانند وزیران خارجه و راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستور وتایید مستقیم ایت الله خامنه ای درفهرست کابینه قرار گرفته اند و بقیه وزیران هم تایید رهبری و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را دارند. این موضع گیری علنی وبی سابقه رییس جمهور رای ونظر نمایندگان مردد در رای اعتماد دادن به وزیران را به سوی موافقت با کابینه سوق داد وسرانجام درروزچهارشنبه ۲۱ اوت همه وزیران معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان موفق شدند از مجلس ایران رای اعتماد بگیرند اتفاقی که در ۲۳ سال اخیر بی سابقه بود اخرین بار کابینه محمد خاتمی توانست در سال ۲۰۰۱ توانسته بود از مجلس برای همه وزیران پیشنهادی خود رای اعتماد بگیرد.

بنا براین همانطور که قبلا در تحلیلی در النهار نوشته بودم مسعود پزشکیان موفق شد بعد از پیروزی در انتخابات/ دومین گام مهم یعنی تشکیل کابینه مورد نظر خود را محکم بردارد و با اعتماد به نفس بالاتری درباره مطالبات اصلی مردم تصمیم گیری کند. مسایلی مانند بهبود فضای اقتصادی / رفع محدودیتهای اجتماعی مانند گشت ارشاد و فیلترینگ / تنش زدایی از روابط خارجی و ازهمه مهمتررفع یا کاهش تحریم ها.

رای اعتماد مجلس به همه وزیران پزشکیان نظربرخی تحلیل گران راهم زی سوال برد انانکه می گفتند ا نمی تواند وزیران مد نظر خودش را از سد مجلس عبوردهد و قدرت محدودی دارد. از سویی دیگر این اتفاق نشان داد رهبری جمهوری اسلامی نیز اولا با میدان دادن به پزشکیان برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری و ثانیا با حمایت از کابینه پیشنهادی او پروژه خالص سازی تندروهای حزب پایداری را عملا متلاشی و نقش براب کرده است . دلیل این رویکرد رهبر ایران بیشتر از انکه وجه ایدیولوژیک داشته باشد وجه عملگرایانه دارد. شاخص های توسعه یافتگی ایران نگران کننده شده و میزان رضایت عمومی از عملکرد دولت کاهش داشته که حضور کمرنگ مردم درانتخابات اخیر نیز شاهد ان است از این رو باید قوه مجریه ودستگاههای اجرایی خط مشی متفاوتی اتخاد کنند تا رضایت عمومی از اوضاع کشور بویژه درحوزه اقتصاد بهبود یابد . به نظر می رسد این تغییرات به دیگر نهادهای مهم و اثرگذار در کشور که خارج از دولت هستند هم سرایت خواهد کرد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا