موسسه مطالعات و بررسی‌های سیاسی و رسانه‌ای اندیشه و قلمیادداشت‌ها و مقالات شخصی

علت تاخیر در پاسخ ایران به ترور هنیه چیست؟

با وجود گذشت تقریبا دو هفته از ترور هنیه در تهران ایران هنوز پاسخ نظامی اسراییل را نداده و این مساله سوژه تحلیل های بسیاری شده و حتی چند روزی است مخالفین جمهوری اسلامی در رسانه های خود این تاخیررا نشان دهنده ضعف و ترس ایران از پاسخ احتمالی اسراییل و امریکا ارزیابی می کنند. برای درک دقیق علل تاخیر ایران باید به عوامل و دلایل زیر توجه کرد:

۱- ترور هنیه دقیقا در اولین روز دولت جدید ایران به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان رخ داد و بسیاری بر این باورند که هدف اسراییل از این تروردراین مقطع زمانی ؛ زمین گیرکردن دولت جدیددر یک بحران سیاسی و نظامی وامنیتی است. از همین روی حامیان سیاسی پزشکیان از جمله احزاب و فعالان اصلاح طلب و میانه رو ازهمان ساعات اولیه پس از تروردرخواست صبر وشکیبایی نیروهای نظامی ایران برای پاسخ به اسراییل شدند و هشدار دادند مبادا تعجیل در پاسخ نظامی به اسراییل ؛ در عمل بازی در زمینی باشد که تل اویو ایجادکرده است. در مقابل جریانات اصولگرا از جمله رسانه های وابسته به انها از جمله رادیووتلویزیون دولتی هر شب درگزارشهای متعدد از زبان مردم خواستار واکنش سخت و سریع سپاه پاسداران علیه اسراییل می شدند. این حجم از تبلیغات انقدر بالارفت که حتی دردو شب متفاوت اخباری به گوش می رسیدکه ایران با موشکهای متعدد سرزمین های اشغالی را هدف قرارخواهد داد اما این اتفاق تا این لحظه رخ نداده است هر چند ترس و دلهره تل اویو از واکنش نظامی ایران همچنان پابرجاست.
در محافل سیاسی و رسانه ای گفته می شود اگر سعید جلیلی رقیب مسعود پزشکیان در انتخابات اخیر پیروز شده بود الان ایران رسما وارد جنگ شده بود . این احتمال خیلی بی ربط نیست زیرا هر چند مجری هر پاسخ نظامی از سوی ایران نیروی هوا فضای سپاه پاسداران است اما مجوز این اقدام از جانب شورای عالی امنیت ملی صادر می شودکه رییس جمهور ریاست آن را برعهده دارد و مصوبات آن پس از تایید مقام رهبری بعنوان فرمانده کل قوا لازم الاجراست . طبیعی است در حال حاضر بسیاری از گروههای سیاسی اصلاح طلب و میانه رو که حامی دولت پزشکیان هستند معتقدند انتقام غذایی است که بهتراست سرد سرو شود revengv is a dish best served cold)). بدین معنا که هر چه پاسخ ایران به تاخیر افتد لطمه بیشتری به اسراییل خواهد شد زیرا ترس و ضربه پذیری ان را بالا خواهد برد. زیرا در کنار واکنش نظامی احتمال واکنش امنیتی ایران علیه مقامات اسراییلی هم مطرح است و این دلهره صهیونیستها را دو چندان کرده است. بنا براین برخلاف کسانی که مدعی هستند در اجرای سیاست های جمهوری اسلامی فرقی نمی کند چه کسی رییس جمهور باشد مساله اخیر نشان داد بسیار فرق می کند که چه کسی رییس جمهور باشد.
۲- اما باید توجه کنیم فقط نیروهای سیاسی حامی پزشکیان نیستند که باعث صبر راهبردی ایران در واکنش به اسراییل شده اند. وضع وخیم مردم غزه و عبورکشته شدگان از مرز ۴۰ هزار نفر هم در این تصمیم تاثیر داشته . ایران به حق پاسخگویی خود به اسراییل بعنوان یک برگ برنده در مذاکرات اتش بس نگاه می کند که شاید بتوان دولت جنگ طلب نتانیاهو را به اتش بس وادار کند تا کشتار مردم بی گناه غزه متوقف شود.
۳- دلیل دیگر تاخیر پاسخ ایران مراسم راهپیمایی اربعین در عراق است که برای قدرت نمایی شیعیان اهمیت نمادین دارد و هرگونه درگیری نظامی بین ایران و اسراییل با توجه به اینکه عرا ق مابین ایران و اسراییل قرار دارد می تواند به حضور و اعتبار میلیونی شیعیان در این راهپیمایی لطمه وارد سازد. بنابر این هر گونه اقدام احتمالی نظامی ایران به روزهای بعد از مراسم اربعین موکول خواهد شد البته به شرطی که مذکرات دوحه نیز به شکست انجامد.

بنابر این همچنان می توان گفت ترور هنیه در تهران از جانب جمهوری اسلامی بی پاسخ نخواهد ماند اگر اتش بس در غزه بر قرار نشود روزهای پس از مراسم اربعین زمان مناسبی است تا اهدافی در اسراییل بویژه در تل اویو و حیفا مورد حمله موشکی قرار گیرند یا برخی مقامات اسراییل توسط نیروهای مقاومت در سرزمین های اشغالی مورد هدف قرار گیرند تا از شهادت هنیه خونخواهی صورت بگیرد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا