اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

شش مطالبه و خواسته مردم ایران از رییس جمهور جدید

( بخش دوم)

شش مطالبه و خواسته مردم ایران از رییس جمهور جدید ( بخش دوم)

منبع : روزنامه النهار چاپ بیروت

نویسنده: امیر دبیری مهر

در بخش نخست این مقاله نوشتم که مردم ایران از رییس جمهور جدید و دولت او انتظار دارند که شش خواسته و مطالبه اصلی آنها را در دستور کار قرار دهد. در گام اول مشکلات اقتصادی و معیشتی و رفاهی را کاهش دهد و تاکید کردم که کاهش مشکلات اقتصادی بدون کاهش تحریم ها و بهبود مناسبات بین المللی و اصلاح سیاست خارجی ممکن نیست . در این مقاله به سه انتظار و مطالبه دیگر مردم ایران از رییس جمهور پزشکیان می پردازم که بیشتر وجه فرهنگی و اجتماعی ومدیریتی دارد.

 

  • وقایع و نارامی های سال ۱۴۰۱ در ایران نشان داد سبک زندگی دست کم بخشی از جامعه ایران تغییرات اساسی کرده است و حکومت نمی تواند با نگاه آمرانه و از بالا به پایین سبک زندگی مطلوب خود را به جامعه تحمیل کند. بعنوان مثال بخشی از جامعه ایران بویژه نسل جدید آزادی پوشش را حق طبیعی خود می دانند و تن به حجاب اجباری نمی دهند و حتی حاضر هستند برای دفاع از این حق خودمقابل حکومت بایستند وجریمه و مجازات شوند. این گروهای اجتماعی که بیشتر در شهرهای بزرگ حضور دارند از دولت جدید انتظاردارند برخوردهای پلیسی و انتظامی با مساله حجاب متوقف شود و این بهانه که دولت نظارتی براین دست سیاستها ندارد برای آنها قابل قبول نیست. نمونه دیگر مساله فیلترینگ شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب اینستاگرام و واتساپ و تلگرام و فیس بوک در ایران است که موجب نارضایتی گسترده درایران شده است ومردم از دولت جدید انتظار دارند سریعا در این خصوص اقدام کند.باید توجه کنیم که رفع فیلتر از شبکه های اجتماعی صرفا از نظر ازادی  دسترسی به اطلاعات اهمیت ندارد بلکه بسیاری از کسب وکارهای مردم در فضای مجازی است و رفع فیلترینگ به رونق زندگی آنها منجر می شود. همچنین بسیاری از مردم معتقدند شبکه فسادی که فیلتر شکن ها را با قیمت بالا تولید و توزیع می کنند مدافع ادامه فیلترینگ هستند و ضروری است دولت با آنها برخورد کند.

 

  • خواسته و مطالبه بعدی مردم ایران از دولت جدید مساله مهم شایسته سالاری یا به گزینی است . آنها معتقدند بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به این مساله باز می گردد که افراد نالایق و ناشی وکم سواد وبی تجربه صرفا بخاطر وفاداری وبله قربان گویی به مقامات بالادستی درمصادر ومسوولیتهای مهم گمارده شدندوافراد شایسته ومتخصص بیکار شده وبه حاشیه رانده شدند ونتیجه این سیاست کاهش بهره وری دولت و از بین رفتن فرصت ها و افزایش سرسام آور هزینه های دولت به قیمت فقیر تر شدن مردم است .

مردم انتظار دارند درهای دولت و سازمانها به روی نخبگان وخبرگان و متخصصین مستقل وآزاد اندیش بازشود و کشور از این سرمایه بزرگ اجتماعی برای توسعه بیشتر استفاده کند و امید اجتماعی در نسل تحصیلکرده برای مشارکت درساختن آینده کشور فراهم شود. گفتنی است یک جریان سیاسی در چند سال اخیر رسما در مواضع و اقدامات خود سیاست کنار گذاشتن افراد و اقشار مختلف را به بهانه بی اساس

انقلابی نبودن از مسوولیتهای دولتی و حکومتی را اجرا کرد که به آن پروژه خالص سازی می گویند که موجب خسارات بزرگی به کشور شد  شبیه مک کارتیسم در امریکا در دهه ۶۰ میلادی.

 

  • اخرین مطالبه مردم از دولت جدید دمیدن نور امید درجامعه بویژه در نسل جدید با تعریف چشم انداز جدید از آینده و برنامه ریزی متناسب با آن و اجرای موفق است . واقعیت این است که جامعه ایرانی در چند سال اخیر در نوعی سردرگرمی و بی سرانجامی بسر برده است و از این رو آینده برای جامعه مبهم و گاه تاریک تصورمی شود. علت حجم وسیع مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور به همین فضای مبهم مربوط  است . ایرانیان میخواهند دولت بطور شفاف به آنها اعلام کند الان کجا هستندو قراراست در چه زمانی و با چه سیاستی و با چه اقداماتی به کجا برسند تا شهروندان برهمین اساسی زندگی خود را تنظیم کنند. بلاتکلیفی و ابهام برای مردم ایران بسیار رنج آور است و از دولت جدید انتظار دارند به این ابهام پایان دهد.

به نظر مردم معیار اصلی موفقیت یا شکست دولت مسعود پزشکیان و دولت او همین شش مطالبه و خواسته ای است که دردو مقاله اخیر به آنها اشاره کردم. میزان موفقیت دولت ایران در تامین این خواسته ها یا بی توجهی و شکست در آن فضای سیاسی آینده ایران را رقم خواهد زد و به تعبیر برخی از صاحب نظران این اخرین فرصت آشتی دولت ملت در ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا