اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

شش مطالبه و خواسته مردم ایران از رییس جمهور جدید

( بخش اول )

منبع روزنامه النهار العربی چاپ بیروت 

نویسنده: امیر دبیری مهر

 

از امروز یعنی هفتم مرداد ۱۴۰۳ برابر با ۲۸ جولای ۲۰۲۴ مسعود پزشکیان بعنوان نهمین رییس جمهور ایران فعالیتهای خود را اغاز می کند. او هر چند از حدود ۶۱ میلیون نفرواجد شرایط رای فقط توانسته رای ۱۷ میلیون نفررا جلب و جذب کند اما طبق قواعد دموکراسی از امروز رییس جمهور ۸۷ میلیون ایرانی است هم آنانکه به او رای دادند هم آنانکه به رقیب او رای دادند و آنانکه اصلا رای ندادند که جمعیت قابل توجه ۳۰ میلیونی هستند. اگر نگاه عمیق تری به پدیده انتخابات داشته باشیم آنانکه که رای ندادند هم خواسته و مطالباتی دارند که بی توجهی به آنها برای آینده سیاسی ایران بسیار زیان بار و بحران ساز است . ازاین رو شناخت دقیق و طبقه بندی مطالبات و خواسته های واقعی مردم ایران از رییس جمهور جدید و دولت او مهمترین موضوع تحلیل و تفسیر در روزها و هفته های آغازین فعالیت دولت جدید است  . به شرط آنکه مبتنی بر واقعیات  حاکم بر جامعه ایران باشد نه گرایشهای جناحی و حزبی و گروهی . بر همین اساس و با نگاهی دقیق به محتواهای تولید شده در افکار عمومی بویژه در فضای مجازی و مجموعه مباحث مطرح شده در انتخابات و تبلیغات نامزدها می توان از شش خواسته و مطالبه اصلی مردم ایران از رییس جمهور جدید به شرح زیر سخن گفت .

 

  • اصلاحات اقتصادی به گونه ای که به کاهش تورم و گرانی و افزایش دستمزدها و رونق کسب و کارها منجر شود.

در ایران که در حال حاضر کشور جوانی محسوب می شود تنها

۲۵ میلیون از جمعیت ۸۷ میلیونی ایران شاغل هستند. که این نشان می دهد برخلاف آمارهای رسمی جمعیت بیکاران واقعی بسیار بالاست . آمار بالای بزه کاری مانند سرقت و کلاه برداری بر این واقعیت دلالت می کند .یعنی تقریبا از هر سه نفر یک نفر شغل و فعالیت مولد دارد و با رونق کسب و کار این عددباید افزایش یابد تا ضمن افزایش  تولید ناخالص داخلی سطح رفاه عمومی هم رشد یابد. تورم در ایران هم حداقل ۴۰ درصد است این یعنی ایران در فهرست ۱۰ کشوری در جهان قرار می گیرد که بالاترین تورم را در جهان دارند. این شاخص ها موجب نارضایتی عمومی مردم ایران از وضع اقتصادی کشور شده و شعارها و گزارش های متعدد مقامات هم نتوانسته است این نارضایتی را کاهش دهد . به نظر می آید مهمترین و فراگیرترین خواسته و مطالبه عمومی در ایران از دولت جدید در این حوزه است و معیار موفقیت و شکست دولت جدید در درجه اول در حوزه اقتصادی است .

  • مردم ایران به خوبی آگاه شده اند که مشکلات اقتصادی ایران فقط علل اقتصادی ندارد بلکه با مساله تحریم ها پیوند خورده و درواقع تشدید شده است.بنابر این رفع و کاهش و بی اثر سازی تحریم های امریکا علیه ایران از مهمترین مطالبات مردم ایران از دولت جدید است . تحریم ها با ایجاد مانع از نقل وانتقال پول وجلوگیری ازسرمایه گذاری خارجی درایران و کاهش تجارت خارجی ایران با دیگر کشورها و شرکت ها جلو رشد اقتصادی ایران را گرفته است .اقتصاد ایران برای رشد نیازمند ارتباط با اقتصاد جهانی است و تحریم ها مانع اصلی است . در واقع تجربه ۲۰ سال اخیر و بویژه ۵ سال اخیر نشان داده موتور توسعه ایران با وجود تحریم ها روشن نخواهد شد و باید برای رفع آن کاری کرد و مردم ایران از دولت انتظار دارند اقدامات اثر گذاری انجام دهد.

۳-بین تحریم ها و سیاست خارجی و روابط بین المللی ایران رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی بدون دیپلماسی فعال و ارتباط خارجی با کشورهای اثر گذار جهان در شرق و غرب نمی توان تحریم ها را کاهش داد و زمینه رشد اقتصادی را فراهم کرد. این تصور که می توان بدون تغییر در سیاست خارجی و تنظیم روابط با کشورهای قدرتمند تحریم ها را بی اثر کرد و اقتصاد ملی را سامان داد عملا به شکست انجامیده است . کمبود حداقل ۱۰ هزار مگاوات تولید برق در ایران در تابستان گرم امسال یک نمونه این سیاست شکست خورده است . مردم ایران از دولت جدید انتظار دارند ضمن ادامه ارتباط و تعامل با روسیه و چین گفتگوو دیپلماسی با کشورهای قدرتمند اروپایی بویژه المان و فرانسه و انگلستان و امریکا هم ازسرگرفته شود وبا سیاست موازنه مثبت منافع ملی ایران بیشتر تامین شود.

 

این مقاله ادامه داردو دربخش بعدی سه مطالبه دیگر مردم از دولت ایران توضیح داده خواهد شد.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا