اسلایدر / مهمترین مطالبموسسه مطالعات و بررسی‌های سیاسی و رسانه‌ای اندیشه و قلم

رییس جمهور جدید و چالش های جدید

روزنامه النهارالعربی چاپ بیروت
به قلم امیر دبیری مهر

در مقاله قبلی از چالش مسعود پزشکیان رییس جمهور جدید ایران با مجلس ناهمسو با او در تشکیل کابینه نوشتم اما او با دو چالش مهم دیگر نیز مواجه است یکی در داخل و دیگری در خارج . این چالشها عبارتند از :
۱- چالش مهم داخلی او با ۵۰ درصد جمعیتی است که از سرنا امیدی در انتخابات ۲۸ زانویه و پنجم جولای شرکت نکردند. به نظر می رسد پزشکیان برای موفقیت خود و دولت چهاردهم باید بیشتر به خواسته های این جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری توجه کند تا جمعیت ۱۷ میلیونی که به او رای دادند . این جمعیت با وجود همه تلاش های روشنفکران و نویسندگان و روزنامه نگاران تاثیر گذار بر افکار عمومی درنهایت راضی نشد در انتخابات شرکت کند و حتی نگرانی از پیامدهای پیروزی سعید جلیلی نیز نتوانست آنها را قانع کند که در انتخابات شرکت کنند. واقعیت این است که این جمعیت به ساختارها و سیاستهای کلان کشور نقد جدی و بنیادی دارد و دچار نوعی یاس و ناامیدی سیاسی شده است و با گفتگو و بحث و مجادله هم قانع نمی شود – چنانچه در انتخابات اخیر قانع نشد- او چشم انتظار اقدام و عمل است کاری که فقط از دولت و رییس جمهور منتخب بر می آید . مسعود پزشکیان درصورتی که بتواند گامهایی در این راستا بردارد نه تنها بخشی از این جمعیت ناراضی را همراه خود خواهد کرد بلکه بخشی از ۱۳ میلیون رای ریخته شده به سبد رای رقیب خود یعنی سعید جلیلی را هم جذب خواهد کرد. باید منتظر بود و رفتار و اقدامات نهمین رییس جمهور ایران را تماشا کرد. ترکیب کابینه و معاونین او تا حدی می تواند امید بخش یا ناامید کننده باشد.
۲- چالش بسیار مهم دیگر و پیش روی مسعود پزشکیان در حوزه سیاست خارجی است . او در تبلیغات انتخاباتی بویژه در مناظرات به صراحت اعلام کرد که باید با جهان گفتگو کرد و دیپلماسی تنها راه حل مسایل بین المللی ایران است .او به خوبی می داند بهبود وضع اقتصادی در داخل بدون بهبود روابط خارجی و توافقات بین المللی میسر نیست و از این رو برای ایجاد جهش در اقتصاد داخلی حتما به سیاست خارجی توجه ویژه ای خواهد کرد. اما در این مسیر ناگزیر باید ملاحظات نهادهای تصمیم گیر در جمهوری اسلامی بویژه رویکرد آیت الله خامنه ای به غرب بویژه امریکا و انگلیس و …. را در نظر بگیرد. رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای کابینه مرحوم ابراهیم رییسی در تجلیل از رییس جمهور فقید ایران گفت(( شهید رییسی در بیان مواضع انقلابی در حوزه سیاست خارجی صراحت داشت و در خصوص رابطه به فلان کشور با صراحت گفت برنامه ای برای برقراری رابطه با آن نداریم.)) منظور ایت الله خامنه ای از فلان کشور دولت امریکا ست و منظور او از طرح این جمله تذکر به مسعود پزشکیان بود که در اظهار نظر درباره رابطه با امریکا بی احتیاطی نکند وبی گدار به آب نزند.
حتی می توان حدس زد علت لغو شدن مصاحبه مطبوعاتی او پس از اعلام نتایج انتخابات ملاحظاتی بوده که رهبرانقلاب داشته است و رییس جمهور منتخب باید انها را در نظر بگیرد و مصاحبه مطبوعاتی زودهنگام می توانست تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.
با این وجود پزشکیان برای تامین رضایت مردم ایران اعم از کسانی که به او رای دادند و انهایی که به رقیب او رای دادند و انهایی که در انتخابات شرکت نکردند چاره ای جز گشایش در سیاست خارجی با هدف کاهش تحریم ها؛ آسان شدن نقل و انتقال پول ، جذبش سرمایه گذاری خارجی و کاهش تنش و اختلاف با قدرتهای اثرگذار مانند امریکا و اتحادیه اروپا نخواهد داشت . خبرهایی شنیده می شود که عباس عراقچی گزینه اصلی او برای وزارت امورخارجه است دیپلماتی که با موانع داخلی برای تصدی پست وزارت مواجه نیست و برای بهبود رابطه با غرب و پیشبرد سیاست خارجی رییس جمهور جدید امادگی کامل دارد و از حمایت و تاییدات رهبر جمهوری اسلامی هم برخوردار است .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا