یادداشت‌ها و مقالات شخصی

مساله دانستن نیست ؛ مساله مرزکشی است

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

و حق را به باطل درنیامیزید، و حقیقت را -با آنکه خود مى‌دانید- کتمان نکنید.

بسیاری از دوستان خیرخواه و سلیم النفس از من می‌پرسند آیا نقد و تبیین و تحلیل می تواند جاهلین را اگاه ،مفسدین را صالح، منافقین را مخلص ،کافرین را مومن ،گمراهان را هدایت و‌ خائنین را خادم کند؟ 

پاسخ بنده این است: 

فارغ از اینکه کنش و فعالیت اصحاب قلم و‌ تفکر و‌ نقد و‌ اندیشه چه اثری بر ترمیم کژ اندیشی‌ها و‌کژ رفتاری‌ها دارد -که خود جای تامل دارد-  ماموریت و دغدغه من و امثال ما از نوع دیگری است. با آشنایی‌ای که با اقشار و طیف‌های مختلف مردم، در قدرت و بر قدرت دارم برایم اشکار است که دست کم برای اکثریت متحجرین، مفسدین،مزدورین ،منافقین  ، تمامت‌خواهان ، فریب کاران ، سرکوب‌گران و مردم‌ستیزان مساله‌ی اصلی  «جهل و ندانستن » نیست. 

تا از طریق آگاه‌کردن، دست از خطا‌اندیشی و پلشتی بردارند.این‌گروه‌ها دقیقا می‌دانند بخاطر ترس، مادی‌‌گرایی، دنیازدگی، قدرت‌پرستی‌ و ضعف‌های عمیق شخصیتی و روانی در طرف تاریک تاریخ ایستاده‌اند ،شرافت را رها کرده‌اند، خدا را هر روز در خانه ذبح می‌کنند ، بتخانه ها را رونق می‌بخشند ، حقوق انسانها را پایمال می کنند و‌ در پوستین دیکتاتورها می‌دمند .

من فقط برای این می‌اندیشم و می‌نویسم و سخن می‌گویم و‌گفتگو می‌کنم که بگویم ای طایفه‌ی خدا ناباور و بی‌وجدان و ایهاالناس :

من از قبیله شما نیستم  و می‌خواهم بدانید که ما میدانیم که شما «می‌دانید » اما نمی‌خواهید با‌شرافت و اصالت زندگی کنید. همین فریاد   برای به لرزه دراوردن خانه‌ی عنکبوتی  ظلم، فساد، تباهی و استبداد کافی است .

بر همین مبنا اخلاقی و انسانی‌ترین کنش در روزگار ما اعتراض بلند و صریح و‌ شفاف به همه‌گونه فساد رفتاری و عقیدتی و فکری است که در قالب تصمیمات غیر عقلانی وضد مردمی و فرسنگها بیگانه از روح دین و معنویت تجلی می‌یابد. شوربختانه این تصمیمات کم نیستند و ما را محاصره کرده‌اند.

فراموش نکنیم این قبیله‌ی تباهی، هم در قدرت و ساختار رسمی حضور پر رنگی دارند، ‌هم در خارج از قدرت و درون جامعه . از این رو، این مرزکشی کاری است بس هنرمندانه و شرافتمندانه.

امیر دبیری مهر

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سه =

دکمه بازگشت به بالا