سه سطح تبلیغات سیاسی در سه نوع نظام سیاسی
در جهان ما و در رخدادهایی که قدرت سیاسی پشت آن است ما با سه نوع تبلیغات روبرو هستیم که شهروندان آگاه و دارای سواد رسانه ای ضروری است تفاوت آنها را بدانند
۱- گاهی ابعاد ریز و درشت رخداد صادقانه و منصفانه و به قول ما تهرانی ها راست و حسینی بیان می شود. بدون سانسور و بزرگ نمایی یا کوچک نمایی
نظام های دموکراتیک اینگونه هستند.همه محرم هستند و جون فساد و کلاشی و آب زیر کاه وجود ندارد شفافیت مطلوب است.
٢- گاهی واقعیت و رخداد بزرگ نمایی می شودشاخ و برگ داده می شود یک کلاغ چهل کلاغ میشود دروغ گفته نمی شود اما پیازداغ آن را زیاد می کنند. نظام های پوپولیست مبتنی بر ایدئولوژی اینگونه اند تا مردم بیش از آنکه نظام سیاسی شایسته آن است احساس رضایت از عملکرد سیستم داشته باشند .
٣- گاهی رخداد بهانه ای می شود برای ادعاهای بزرگتر از توان دولت و در عین حال به تعویق انداختند انتظارات بر زمین مانده مردم .
مانند در حاشیه قرار دادن مسایل و نیازها ی اقتصادی مردم در شوروی سابق با تبلیغات پیشرفتهای نظامی و موشکی نظام کمونیستی حاکم بر شوروی.
این مدل سوم تبلیغات در واقع دروغگویی بزک شده است که من به آن پروپاگاندا می گویم. نظام های توتالیتر و تمامت خواه اینگونه اند. توتالیتریسم نظام مبتنی بر دروغ
وفریب و تهدید است توجه کنید دروغ هم سه سطح دارد
سطح اول بیان چیزی است که مطلقا وجود ندارد
سطح دوم تحریف ماوقع در حدی که واقعیت قلب و تحریف ماهوی صورت می گیرد
و سطح سوم گفتن بیش از حد موضوعات فرعی برای نگفتن موضوعات اصلی است
نظام های توتالیتر به هر سه نوع این دروغ ها متوسل می شوند تا در نهایت واقعیت پنهان بماند از این رو این نظام ها با روشنفکران، متفکران، روزنامه نگاران تحقیقی و رسانه های آزاد و مستقل عناد دارند زیرا وجه مشترک این گروهها و نهادها پرده برداری از واقعیت و حقیقت است.
با این توضیح یک شهروند اگاه و هوشیار و دارای سواد رسانه ای می تواند با دقت در رخدادها، تبلیغات پیرامون آن و نظام های سیاسی اطراف رخداد هم حقیقت را درک کنند هم حامیان آن و هم دشمنان حقیقت را.
https://t.me/andishkadeye_kherad