معیار حکمرانی خوب در قرآن
در آیه ۳۵ سوره مبارکه ص از زبان سلیمان نبی و در دعایی آمده است :
رب اغفر لی وهب لی ملکا لا ینبغی لاحد من بعدی
به ترجمان فارسی سلیمان از خدا ملک و حکومتی می خواهد که بعد از او شایسته ی دیگری نباشد .
این آیه را به زبان امروزی می توان اینگونه فهمید که فقط حاکمانی مورد رضایت الهی هستند که حاضران و آیندگان همواره از دوران حکمرانی آنها به نیکی یاد می کنند و در مقایسه با دیگران به آنها امتیاز بالاتری می دهند . همان که در ادبیات علوم انسانی می گوییم رضایت خدا در رضایت مردم تجلی می یابد .
برای نزدیکی ذهن در تاریخ ایران همواره از دولت علوی امیر مومنان علی علیه السلام ؛ دوران حکمرانی ذوالکفل یا کوروش کبیر و دوران حکومت امیرکبیر به نیکی یاد می شود . جالب اینجاست که در آیه ۴۸ همین سوره ص خداوند از ذوالکفل در کنار اسماعیل و الیسع و ابراهیم و اسحاق و یعقوب به نیکی یاد می کند و آنها را در زمره اخیار یا خوبان و صاحبان قدرت و بینش در روزگاران قرار می دهد.