انتشار پژوهش « ذائقه رسانهای مخاطبان در تانزانیا، کنیا و اوگاندا »
پژوهش «ذائقه رسانهای مخاطبان در سه کشور تانزانیا، کنیا و اوگاندا» در بهمن ماه ۱۳۹۶ توسط واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی صدا و سیما منتشر شد.
پژوهش «ذائقه رسانهای مخاطبان در سه کشور تانزانیا، کنیا و اوگاندا » به اهتمام واحد پژوهش های کاربردی و با روش پیمایشی و به پژوهشگری دکتر امیر دبیری مهر تهیه شده است.
در بخشی از این پژوهش آمده است : بررسی نتایج جدول توزیع مخاطبان رسانه های مختلف در کشورهای تانزانیا ، کنیا و اوگاندا نشان می دهد که میان رسانه های بین المللی، ملی و محلی در این کشورها برای جذب مخاطب رقابت شدیدی در جریان میباشد. اخبار بیش از سایر برنامه ها مورد علاقه پاسخگویان بودهاست.بی ثباتی سیاسی در کشورهای مورد بررسی، شرایطی را فراهم آورده است که مخاطبان آگاهی از خبرهای روز را یکی از مهمترین نیازهای خود دانستهاند. فیلم و سریال، موسیقی های بومی ، ورزش و برنامه های مذهبی از دیگر برنامه های مورد علاقه مخاطبان می باشد.
یافته های پژوهش های مذکور که در شهرهای زنگبار، دارالسلام، نایروبی،کامپالا و انطبه انجام شده است حاکی از آن است که ۷۶ درصد از پاسخگویان با رادیو سواحیلی برون مرزی صداوسیما آشنایی دارند.
بر این اساس، پخش اخبار مناسب مخاطبان، مهم ترین دلیل گوش دادن به رادیو سواحیلی بوده است و ۵۳ درصد از پاسخگویان اذعان داشته اند که به برنامه های اخبار رادیو سواحیلی، علاقه مند هستند. برنامه های قرآنی و مذهبی نیز در زمره علاقمندی های اولویت دار مخاطبان قرار دارد.